Gratis fragt  -  PayPal/MobilePay

 

elastik snoerebaand

header elastik snoerebaand

Marathon

 

Begynd på marathon træning og løb et marathon, hvis du kan lide følelsen af, at overvinde en svær udfordring og hvem ved - måske bliver du en super løber!

- Et eksempel er danskeren Martin Parkhøj der begyndte at løbetræne som 30 årig i 2004. Kun 6 år senere i 2009 blev han den hurtigste dansker i Marathon Copenhagen. Da han startede med at løbe, kunne han ikke løbe 3 km.

 

Hvad er et Marathon?marathon traening 2

Marathon er et 42,195 kilometer langt landevejsløb

og en klassisk langdistancedisciplin inden for atletik. Marathon har været med på OL-programmet siden 1896. Marathon løb bliver idag også arrangeret i mange storbyer som f.eks. Copenhagen Marathon som er Danmarks største.

Marathon træning har de seneste år udviklet sig drastisk fra, at være forbeholdt de mere seriøse løbere, til at være et noget også mange motionsløbere

kaster sig ud i.

 

Historien om Marathon

Marathon er et bynavn ved ø-kysten Attike i Grækenland. Marathon løb stammer fra 490 f.Kr. Hvor Pheidippides en græsk soldat, løb fra Marathon til Athen uden at stoppe, gennem en bjergrig rute på ca. 40 km. Han ville annoncere at perserne mirakuløst var blevet slået i kampene i marathon.

I 1876 blev et digt "Pheidippides" af Robert Browning skrevet. Dette blev en del af periodens folkekultur - En historisk legende.

I 1896 i Athen satte Michael Bréal maraton distancen på de første Olympiske lege. Marathon løbet blev vundet af grækeren Loues Spiridon i tiden 2 timer og 58 min.

I 1984 ved legene i Los Angeles USA blev marathon løb for kvinder introduceret.

 

Kom igang med marathon

Brænder du for, at komme igang med at løbe og måske gennemføre en marathon? Så er det bare med, at springe ud i det :-) 

 

Her er et par gode råd:

  • Øg gradvist - Byg den ugentlige træningsmængde op stille og roligt. Træn 3-4 gange og tag altid en hviledag dagen efter hård træning.
  • Få lange ture - Tag 1 lang tur ugentligt og trap den langsomt op. For mange lange ture slider på din krop og der vil være større risiko for skader.
  • Variation - Skift mellem lange og korte intervaller og løb i forskellige terræner. Intervaller er korte distancer med høj intensitet. F.eks kunne et begynder interval træningspas se sådan ud:

          2 km opvarming med let løb

          4 x 2 min (eller 2 x 5 min) med pauser imellem hvert interval på 1 minut (ca. halvdelen af løbetiden).

          1-2 km let løb

  •  Træn gerne andre former for motion ind imellem løbeturene f.eks. Svømning eller cykling.

 

Udstyr til et marathon

  • Løbesko med elastik-snørebånd
  • Løbetøj
  • Løbeur med evt. gps og pulsbælte

 

Er du klar på, at begive dig afsted mod et marathon? At ændre hele dit liv? At få en ordentlig gang selvtillid og få hele familien og vennerne til at måbe over dine præstationer?

 

 

 

www.elastiksnørebånd.dk    |    E-mail: webshop@elastiksnoerebaand.dk    |    CVR- nummer: 36776498

 

Denne hjemmeside bruger cookies til statistik og for, at give dig en bedre brugeroplevelse :-)

Ved at klikke I understand accepterer du brugen af cookies. Learn more

I understand